29
gru

Funkcjonalna i przyjazna sala obsługi klienta – jak ją zaprojektować?

Funkcjonalna i przyjazna sala obsługi klienta - jak ją zaprojektować?

Nikogo – a zwłaszcza przedsiębiorców – nie trzeba przekonywać, że zadowolenie klientów jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu biznesowego. Jest wiele elementów, które wpływają na poziom tego zadowolenia. Wiele osób na pierwszym miejscu wymieni cenę, funkcjonalność produktu lub usługi i ich dopasowanie do potrzeb, a także warunki gwarancji. Są jednak także inne czynniki, takie jak np. profesjonalizm sprzedawców, empatia, sprawność i tempo obsługi, a także doświadczenia wynikające z interakcji z przestrzenią, w jakiej zlokalizowana jest firma i w której świadczone są usługi.

Sala obsługi klienta to serce firmy, które musi bić w rytmie nowoczesności i funkcjonalności. Musi być to miejsce, które wpływa pozytywnie na efektywność pracy oraz buduje satysfakcję odwiedzających. Moje doświadczenia w obszarze projektowania sal obsługi klienta potwierdzają, że stworzenie tego typu przestrzeni wymaga bardzo przemyślanego podejścia do designu.

Wzrost zadowolenia klienta dzięki przemyślanej aranżacji wnętrz

Zadowolenie klienta to suma różnych jego doświadczeń związanych z marką. W przypadku firm świadczących obsługę bezpośrednią w stacjonarnym biurze, odpowiednie zaprojektowanie sali obsługi klienta odgrywa kluczową rolę. Wkroczenie przez klienta w tę przestrzeń wpływa na pierwsze wrażenie i na dalszą percepcję marki. W jaki sposób?

  • Tworzenie przyjaznej atmosfery

Sala obsługi klienta, która jest jasna, przestronna i wyposażona w wygodne meble, w naturalny sposób wpływa na samopoczucie psychiczne przebywających w niej osób. Przemyślane użycie kolorów, które kojarzą się z profesjonalizmem i spokojem (np. odcieni niebieskiego, zieleni), może subtelnie oddziaływać na emocje odwiedzających sprawiając, że będą oni skłonni postrzegać firmę jako godną zaufania i stabilną.

  • Zwiększenie poczucia prywatności

Zapewnienie prywatności podczas rozmów oraz ochrona danych osobowych to aspekty, które bezpośrednio przekładają się na zaufanie klientów. Sale obsługi, w których klient może czuć się bezpiecznie, gdzie nikt nie ma wrażenia, że ktoś zagląda im przez ramię i pospiesza, sprzyjają budowaniu długotrwałych relacji biznesowych.

  • Optymalizacja procesu obsługi

Intuicyjny rozkład stanowisk obsługi, z łatwym do zidentyfikowania punktem recepcyjnym i wyraźnie oznaczonymi strefami oczekiwania, minimalizuje stres związany z brakiem orientacji w nowym miejscu. Kiedy klient wie, gdzie, kiedy i do kogo podejść to czuje, że proces obsługi jest płynny i dobrze zorganizowany. Jego ogólne zadowolenie rośnie.

  • Wrażenie dbałości o detale

Klienci często nieświadomie rejestrują drobne elementy, takie jak jakość materiałów czy czystość przestrzeni. Sala obsługi, w której zadbano o te aspekty może sprawić, że klient poczuje, iż firma przykłada również dużą uwagę do jakości swoich usług.

  • Podkreślenie wartości marki

Przestrzeń obsługi klienta może służyć jako trójwymiarowa wizytówka marki. Elementy takie jak logo firmy, hasła reklamowe, grafiki spójne z systemem identyfikacji wizualnej czy wyeksponowane produkty mogą być harmonijnie wplecione w design. Wpływa to na budowanie i umacnianie rozpoznawalności marki oraz może wzmacniać pozytywne skojarzenia z nią związane.

Początek procesu projektowania czyli zrozumienie potrzeb i preferencji klientów

Przykład aranżacji strefy oczekiwania w sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)
Przykład aranżacji strefy oczekiwania w sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)

Przykład aranżacji strefy oczekiwania w sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)

Przed rozpoczęciem projektowania sali obsługi klienta ważne jest zrozumienie tego, w jaki sposób firma działa oraz jak zachowują się podczas wizyt jej klienci. Niektóre branże, takie jak usługi finansowe, ubezpieczeniowe czy telekomunikacyjne, wymagają bardziej formalnego podejścia, gwarantującego poufność danych. Inne, takie jak np. biura turystyczne, mogą stawiać na bardziej luźną i inspirującą atmosferę.

Innym aspektem jest rodzaj spotkań odbywanych z klientami. Jeśli mają one charakter krótkiej wizyty zakończonej szybką transakcją, lepsze będą np. wyższe stanowiska umożliwiające obsługę na stojąco, takie jak odpowiednio zaprojektowane lady z nadstawkami osłaniającymi sprzęt i dokumenty. Jeśli klient oczekuje dłuższych konsultacji, wówczas powinien mieć zapewnioną komfortową przestrzeń do siedzenia, tak by w spokoju mógł zadać pytania, zapoznać się z ofertą czy podpisać dokumenty.

W tego sali obsługi klienta ważne mogą się okazać z pozoru drobne detale. Na przykład, czy na ladzie recepcyjnej, jeśli taka jest przewidziana, montować nadstawkę? Czy biurka, przy których obsługiwani będą klienci, powinny być wyposażone w przednią blendę, która osłoni nogi siedzącego za biurkiem pracownika? Czy konstrukcja kanapy w strefie oczekiwania pozwoli na swobodne wstanie także mniej sprawnej lub starszej osobie? Czy krzesło dla klienta ma taką konstrukcję, która pozwoli na jego łatwe przesunięcie lub przestawienie w razie potrzeby?

Tylko dokładne zapoznanie się ze specyfiką danej firmy i prowadzonego przez nią procesu obsługi klienta pozwoli na zaprojektowanie przestrzeni, która będzie przyjazna dla wszystkich przebywających w niej osób.

 

Czynniki do rozważenia podczas projektowania sali obsługi klienta

Przykład aranżacji sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)
Przykład aranżacji sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)

Przykład aranżacji sali obsługi klienta (Biuro Turystyczne FosterTravel.pl)
Podczas projektowania sali obsługi klienta zawsze biorę pod uwagę wiele czynników. Są wśród nich ergonomia, komfort, funkcjonalność rozplanowania przestrzeni, design, ogólna atmosfera, oświetlenie itd. Bardzo często sala obsługi klienta jest zaprojektowana w stylu open space, gdzie nie ma masywnych ścian działowych wydzielających odrębne pomieszczenia (sprawdź, w jaki sposób zaprojektować funkcjonalne biuro typu open space). Z tego powodu przy projektowaniu mierzyć trzeba się z podobnymi wyzwaniami – np. zwiększonym poziomem hałasu, koniecznością zapewnienia prywatności rozmów z klientem czy zapewnieniem bezpiecznych ciągów komunikacyjnych.

Akustyka jest niezwykle ważna. Zbyt głośne otoczenie może utrudniać prowadzenie rozmów, rozpraszać i być przyczyną nieporozumień. Warto więc zainwestować w odpowiednie panele dźwiękochłonne. Panele takie pomogą także w wizualnym i fizycznym oddzieleniu klienta i obsługującego go pracownika od innych osób przebywających w pomieszczeniu. Rolę taką mogą spełniać także eleganckie przepierzenia, szklane ścianki czy panele płytowe. Pomogą w izolacji dźwięków, a jednocześnie będą także elementem dekoracyjnym, który pozwoli na zachowanie lekkości i otwartości przestrzeni. Zagwarantują przy tym większą prywatność prowadzonych rozmów.

 

Wybór mebli i efektywne wykorzystanie przestrzeni

Wygodne biurka i komfortowe krzesła, zarówno dla pracowników, jak i klientów, to oczywiście podstawa. Nie można jednak zapominać także o innych aspektach, związanych choćby z bezpieczeństwem danych osobowych, trwałością czy ogólną estetyką. Sala obsługi klienta to miejsce, przez które dziennie przewija się duża grupa osób. Pracownicy muszą mieć więc zapewnione miejsce do przechowywania dokumentów, sprzętów czy innych przedmiotów, do których dostęp przez osoby postronne będzie ograniczony do minimum. Dodatkowo intensywna, codzienna eksploatacja mebli wymaga, by wykonane były z dobrych jakościowo materiałów, zapewniających długotrwałe użytkowanie. Ważne jest także odpowiednie oznakowanie, które pozwoli klientom znaleźć to, czego szukają. Wyraźne, w zrozumiały sposób wydzielone przestrzenie (np. strefa oczekiwania, strefa spotkań, strefa prywatności) oraz tablice informacyjne pomogą klientom w trafieniu do właściwej osoby i zapobiegną uczuciu zagubienia.

Podsumowanie

Zadbaj o to, aby sala obsługi klienta w Twoje firmie była miejscem, w którym odwiedzające Cię osoby czują się komfortowo, czują się mile widziani i dobrze obsłużeni. To inwestycja, która z pewnością przyniesie korzyści w postaci wielu transakcji i sukcesu finansowego firmy. Odpowiednio zaprojektowane wnętrze podnosi komfort oraz buduje wizerunek Twojego biznesu jako miejsca profesjonalnego i nowoczesnego. Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie? Zadzwoń i umów się na konsultację, a pomogę Ci przejść przez proces projektowania sali obsługi klienta tak, by na jego finiszu powstała przestrzeń, która wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji.